Bas Visser
In de rubriek ‘In The Picture’ staat iemand uit de wereld van sport en cultuurtechniek centraal. De persoon in kwestie gaat aan de hand van tien vragen in op zijn of haar werk en leven. In deze aflevering: Bas Visser, verantwoordelijk voor Sales & Marketing bij Wireless Value. Dit bedrijf heeft een brede expertise op het gebied van radio- en antennetechnologie en draadloze informatieoverdracht. Bas is ook actief binnen het platform voor Leveranciers en Producenten.
Hoe zou je jezelf willen typeren?
“Ik ben een levensgenieter en Bourgondiër. Ik ben meestal opgewekt en daarnaast gedreven en sportief. Samenwerken vind ik belangrijk. Ik probeer altijd vanuit verbinding te onderzoeken hoe je op een constructieve manier kunt samenwerken zodat je er allebei beter van wordt.”
Hoe kijk je tot dusverre terug op je loopbaan?
“Ik heb -al zeg ik het zelf- een interessante loopbaan. Ik heb een lange periode bij Holland Casino gewerkt. Ik ben daar begonnen aan de speeltafel en groeide naar verloop van tijd door naar een management functie. Daar heb ik veel levenservaring en mensenkennis opgedaan. Zes jaar geleden zag ik bij Wireless Value een mooie vacature op het snijvlak van techniek en commercieel. Een mooie uitdaging. We zijn een bloeiend bedrijf en ik heb plezier in het werk dat ik doe. Daarnaast besteed ik veel tijd en energie in het volgen van opleidingen. Ik doe graag nieuwe kennis op en leer zo meteen nieuwe mensen kennen. Dat levert nieuwe inzichten op en laat je op een andere manier naar de wereld kijken. Het verruimt ook je blik én daagt je uit om jezelf opnieuw uit te vinden. Op dit moment volg ik de opleiding NIMA C.”
Heb je genoeg tijd voor hobby’s? Hoe ontspan jij je?
“Ik reis graag en dompel me dan het liefst onder in andere culturen. Reizen maakt me nieuwsgierig. Zo was ik nog niet zo lang geleden in zuid – Turkije. Dan wil ik weten hoe mensen daar op hun eigen manier de dingen doen. Het leert je ook rekening te houden met anderen. Ten opzichte van onze zuiderburen weet ik dat wij Nederlanders redelijk bot over kunnen komen. Zolang je je hiervan bewust bent gaat de rest vanzelf. Dat komt je weer van pas in je werk. Je maakt bijvoorbeeld ook op een andere manier de verbinding met iemand die bij een gemeente werkt dan bij een bedrijf. Het gaat daarbij natuurlijk om kleine, maar wel wezenlijke verschillen.
Ontspannen doe ik door twee keer per week in de sportschool een circuitje te doen. Met goed weer ga ik graag een paar uur mountainbiken in de bossen. En ik breng graag tijd door met mijn vrouw en drie kinderen. Met mijn twee zonen ga ik elk jaar bijvoorbeeld naar de 24 uur van Le Mans. Mijn dochter studeert nu in Amerika, daar gaan we in augustus twee weken naar toe. Ook met mijn vrouw ga ik elk jaar lekker weg en eens per jaar gaan we met het hele gezin op wintersport. We hebben dus niets te klagen.”
Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken?
“Lekker eten, liefst een beetje apart.”
Heb je een voorbeeld? Een persoon waar jij je aan spiegelt?
“Ik heb in onze vriendenkring twee vrienden die me volop inspiratie bieden. Eén vriend volgt in zijn vrije tijd ook opleidingen en is daarmee behoorlijk succesvol geworden. Een andere vriend is directeur van zijn eigen bedrijf en weet super goed de balans te houden tussen werk en privé.”
Stel dat je keuze op een ander vak was gevallen. Welk beroep had je dan uit willen oefenen?
“Ik heb altijd geroepen: boswachter! Het lijkt me echt fantastisch om de hele dag in de natuur te mogen zijn. Te mogen genieten van wat de natuur ons te bieden heeft. Als je buiten bent, weet je waarom je bestaat.”
Op welke gebieden kunnen er in de branche stappen gezet worden? Waar liggen de toekomstige uitdagingen?
“Wat mij betreft gaan we op korte termijn het platform Leveranciers en Producenten verder handen en voeten geven. We hebben ondanks de verschillende achtergronden zeker een gedeeld belang en een gezamenlijk doel. Het fundament staat. Dat bouwen we de komende tijd graag verder uit. We gaan daarbij ook zeker aandacht besteden aan de communicatie. Die zorgt voor de broodnodige verbinding.”
Welke uitdagingen liggen er voor jou en Wireless Value?
“We willen ons onderscheiden als het gaat om bijvoorbeeld het innoveren van draadloze meetapparatuur voor het keuren van sportvelden – en vloeren. Ook onze andere bestaande producten blijven we beslist verbeteren. Daarbij hebben onze techneuten en ik een mooie samenwerking. Ik breng signalen mee uit de markt en zij delen de nieuwe technische mogelijkheden die er steeds zijn. Samen kom je dan tot mooie, nieuwe producten en toepassingen. Daar ben ik wel trots op.”