Mark de Jong, BSNC-bestuurslid, hoefde niet lang na te denken over de stelling die hij wilde neerleggen en toelichten voor deze rubriek, namelijk: “We hebben elkaar als branche en sporters gewoon keihard nodig”. Het perspectief vanuit de sporters moet zeker niet vergeten worden, zij zijn immers de gebruikers van de velden. In dit artikel lees je waar Mark voor staat, en welke oproep hij doet aan BSNC-leden.
“Het belangrijkste doel van de BSNC en haar leden is: we moeten zorgen voor kwalitatief goede accommodaties waar iedere sporter veilig en met plezier kan sporten.”, aldus Mark de Jong. Hij vervolgt: “Daarom vind ik dat we de gebruiker veel meer moeten betrekken. Bij elk project in mijn eigen werk gaan we eerst de velden op en praten we met leden van de verenigingen. Neem bijvoorbeeld het BSNC-congres in oktober, KUNSTgres, daar praten we als branche met elkaar, de vakmensen. Dat is goed, maar waar en wanneer luisteren we naar de gebruiker? Moeten we hem of haar niet ook uitnodigen om mee te praten op onze congressen? Wat wil de sporter, wat ziet hij of zij als voordelen of bezwaren van bepaalde ontwikkelingen? Dan krijg je pas echt een inhoudelijke discussie!”
Slagkracht op innovatie
Waarom hebben wij elkaar als branche ook keihard nodig? Mark licht dit toe: “Om te innoveren, de sport een stap verder te brengen, de lessen die we hebben geleerd van corona in praktijk te brengen, heb je de gehele keten nodig. Van politiek, naar opdrachtgever, aannemer, leverancier, beheer en onderhoud, samen streef je ernaar om met innovatie telkens weer zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om te sporten en bewegen.” “Dat is niet eenvoudig”, zo vervolgt hij, “Soms moet je over je schaduw heen springen. Soms ben je elkaars concurrent. Maar alleen samen krijgt je slagkracht op innovatie! Vanuit de BSNC ondersteunen we dat met het jaarlijks beschikbare onderzoeksbudget.” Mark roept leden op om hier ook gebruik van te maken, er moeten voldoende onderzoeksvragen binnenkomen bij de commissies. Zijn verwachting is dat via de nieuwe commissies Gras en Kunstgras deze vragen zeker gesteld zullen worden.
Compleet aanbod
“Neem de keuze voor gras of kunstgras”, De Jong kiest een tweede voorbeeld om zijn stelling verder toe te lichten, “Het imago van kunstgras is bij hockey goed, echter in de voetbal is kunstgras minder populair. Hockey heeft kunstgras omarmt en voetbal tolereert kunstgras. Als branche zouden wij beide velden moeten promoten, en de beslissers helpen om een gefundeerde keuze te maken tussen de soorten sportvelden die kunnen worden aangelegd.”
Bestuurslid bij de BSNC
In zijn werkperiode bij Arcadis was Mark al actief in BSNC. Na de overstap naar zelfstandige ZZP’er was het even rustig op dat vlak, totdat Mark werd benaderd voor het destijds nieuwe platform Adviseurs en Kennisinstellingen. Daarna kwam de functie in het BSNC-bestuur vacant. Mark is nu algemeen bestuurslid en tevens linking pin voor de commissie Gras.
Mark de Jong zei ‘ja’ tegen de bestuursfunctie omdat: “We hebben mekaar hard nodig. Sommige zaken kan ik als bedrijf niet oplossen, als vereniging kan je dingen samen aanpakken. En daarin neem ik graag mijn verantwoordelijkheid. Dat hoort er nu eenmaal bij.”
Over Mark de Jong
Na een periode als projectleider bij Arcadis van 2002 tot 2013, besloot Mark de Jong een eigen bedrijf te starten: Malsen. Zijn organisatie (de naam is afgeleid van zijn woonplaats Geldermalsen) adviseert in de sportaccommodatievraagstukken. Dit loopt van een conceptidee voor een (nieuw) sportpark tot aan realisatie en gebruik. Malsen houdt zich met zo’n zeven freelancers bezig met programma’s van eisen, ontwerp, begeleiding van aanbestedingen, van uitvoering, contacten met alle stakeholders tot evaluatie van gebruik.